پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می‌گویند مجبور کردن کارکنان برای شروع کار قبل از ساعت ۱۰ صبح، معادل شکنجه است و موجب بیماری، فرسودگی و استرس آنان می‌شود.

براساس یک مقاله منتشر شده در وبسایت یورو نیوز، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می‌گویند مجبور کردن کارکنان برای شروع کار قبل از ساعت ۱۰ صبح، معادل شکنجه است و موجب بیماری، فرسودگی و استرس آنان می‌شود. این محققان باور دارند با وجود اینکه ساعت بیولوژیکی افراد کارمند با ساعت کاری ۹ تا ۵ هماهنگ می‌شود اما این مسئله یک تهدید جدی برای سلامت جسمی و روانی کارمندان است. همچنین نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که کارمندان را مجبور می‌کنند کار خود را صبح زود آغاز کنند، بازدهی کمتری دارند.

نظر سایرین در مورد بهترین ساعت شروع به کار چیست؟


جمع بندی نتیجه نظرسنجی‌ها از کاربران پارسکدرز در شبکه‌های اجتماعی مختلف در مورد ساعت شروع کار نشانگر این بود که در  این جامعه آماری ۶۲% از افراد شروع کار پیش از ۱۰ صبح را معادل شکنجه میدانند و ۳۸% درصد شروع کار در ساعت‌های اولیه روز را ترجیح می‌دهند.

بدیهی است که تعداد افرادی که با سحرخیزی و شروع به کار در ساعت‌های اولیه صبح موافقند کم نیست و بحث‌های زیادی بر سر اینکه بهترین زمان آغاز به کار چه زمانی است وجود دارد. چیزی که واضح است این است که فریلنسرها به دلیل آزادی در انتخاب ساعت کاری، خود به خود به این قاعده عمل می‌کنند و برنامه‌ریزی کاری خود را براساس ساعت فیزیولوژیکی بدن خود انجام می‌دهند. در نهایت مهمترین عامل برای بهبود بازدهی در حین کار خواب کافی هست.

کم‌خوابی در افراد سبب خستگی، اضطراب، سرخوردگی، خشم، افزایش وزن، افزایش فشار خون، پایین آمدن ایمنی بدن و استرس آنها می‌شود. همچنین دانشمندان علوم اعصاب معتقدند آسیب‌هایی که در اثر کم‌خوابی به بدن انسان وارد می‌شود، مشابه مضرات مصرف دخانیات و اعتیاد به الکل است. کم‌خوابی همچنین اثرات مخربی بر عملکرد و سلامت مغز، قلب و کبد دارد. فقط یک هفته با خواب کمتر شش ساعت در شب منجر به ۷۱۱ تغییر در نحوه عملکرد ژن‌ها می‌شود.

فریلنسرها همیشه مجبور نیستند صبح زود از خواب بیدار شوند.